Hulp bij Linux

Via het Internet
Vrijwel alle Linux-distributies bieden een aantal vormen van ondersteuning via het Internet. In de eerste plaats kun je als gebruiker door de online documentatie heen bladeren op zoek naar antwoord op je vragen. Vervolgens zijn er verschillende fora waar je je vraag kunt stellen en meestal krijg je razendsnel antwoord van een enthousiaste medegebruiker of ontwikkelaar die het probleem al heeft opgelost en zijn of haar oplossing met je wil delen. Een derde mogelijkheid is om je vraag te stellen via een van de vele ‘mailing lists’ die elke distributie kent. Tot slot bieden een aantal distributies de mogelijkheid om via een ‘Messenger’ zoals ICQ een vraag te stellen.

Het handige neefje
Het probleem bij al deze vormen van online ondersteuning is dat de oplossingen al snel technisch worden en dat de ‘gewone’ gebruiker gedwongen wordt allerlei ingewikkelde toeren uit te halen op een computer, zonder te weten wat hij of zij precies aan het doen is. De meeste gebruikers willen dat hun computer het gewoon doet en dat als er problemen zijn er ergens een handig neefje (of nichtje, maar die zijn in mijn familie in de minderheid) is die dat probleem even oplost. Buurtlinux probeert dit gebrek aan handige Linux-neefjes op te lossen. Je leest hier meer over op de Over Buurtlinux pagina.

Professionele hulp
Sommige computerproblemen zijn zelfs het handige neefje te machtig. Of er is even geen handig neefje in de buurt. Gelukkig komen er meer en meer bedrijven die Linux-hulp verlenen en die via (online) winkels kant-en-klare Linux-PC’s en laptops aanbieden waarbij alles wat je nodig hebt al is voorgeinstalleerd. Zo kun je meteen aan de slag! Ook deze bedrijven vindt je op Buurtlinux, via de Buurtlinux-kaart.

>> verder lezen